Wednesday, March 9, 2011

Al-Fatihah


Kalau balik Penang nk cari aku senang ja...kalo x kat rumah aku, mesti aku ada kat rumah mak tok...semua kawan2 sekolah aku tau...kalo call aku kat rumah xdak...diorg akan call rumah mak tok...aku selalu tidur rumah mak tok...sbb wan gi semayang maghrib ngan isya' kat masjid...pak usu plak balik lmbt...so mak tok ddk sorang2...aku teman la smpi besok pg...paling best hari isnin...pasar malam...bole beli murtabak...xdak sapa nk makan aku makan sorang...huahua...

pagi2 wan akan siap gi masjid...pukul 5.30 tu dia da bgn mandi...aku kadang2 terjaga...pastu tido balik...xlama pastu plak dgr mak tok mengaji...aku terjaga jugak...tapi tido balik lagi...smpi 6.30 br mak tok kejut aku...aku pun bgn la...dia suro semayang ngan pi kejut pak usu...setel keje aku...aku tido balik...smpi wan balik...wan balik bwk kuih,nasik lemak n feveret aku roti canai...haha...wan tau mana feveret breakfast cucu2 dia...nasik lemak komputer sapa suka...nasik lemak gulai ikan kering sapa suka...siap berapa diorg bole makan pun wan tau...aku macam biasa la...roti canai...plg kurang 2 bijik...

sebelum breakfast wan akan sapu sampah kat laman rumah...besar laman rumah mak tok ni...bole muat  lebey kurang 9 keta...tp bersih ja...sbb wan dok sapu tiap2 hari...abis menyapu wan masuk rumah makan...lps makan dia gi cabut rumput plak...dlm laman yg luas tu wan jaga rumput elok2....xnmpk lansung pokok liar...elok ja...macam dlm stadium...nk baring pun bole...itu padang bola aku...aku dok main bola sorang2 kat situ...sepak bola ke dinding...

kalo ada cucu2 kecik datang wan layan diorg...beli cekelat...beli cekedis...beli ais krim...x heran la...waktu aku kecik2 dulu wan dok ambik aku balik tadika...balik ja tadika mesti singgah kedai ba...beli cekelat ke...cekedis ke...'aku' kat kedai ba tu pun da kenal aku...smpi da besar dia tau..."sungai dua ka sungai petani?..." kalo sungai petani tu abang aki...kalo sungai dua tu aku la...dr kecik smpi besar dok gi kedai dia ja...

smpi petang wan akan beli makanan lg...ddk rumah mak tok mmg makan ja sepanjang hari...seb baik time tu aku kurus...apom balik,cendol,coq udang mmg benda feveret kat maklom tu...kalo aku senang ja...roti pat segi cicah milo pun aku da bole pelahap da...

wan dulu keja bawak bot...pilot la...haha...mak cakap dia selalu gi singapore...selalu xdak kat rumah la...balik mesti bawak balik macam2 barang dr singapore...yg mesti ada dia bawak balik dr singapore air botol oren ngan curut...dulu wan x isap rokok...time dia dok lepak kat tangga nggan member2 dia yg isap rokok mak tok cakap...isap la sekali...last2 isap trus...sbb selalu sgt g outstation wan berenti bwk bot...dia meniaga jual daging...tp bwk bot balik lps tu...

anak2 mak tok ngan wan ni ramai...10 orang...cucu dia...malas aku nk kira...ramai...cicit sorang...time raya mesti meriah...mesti buat open house...satay la...ikan bakar la...mee kuah la...best bila time raya dapat kumpul ramai2 macam ni...wan plak akan siap beli ais krim letak dlm peti ais...



wan mmg rapat ngan aku...dr aku belum sekolah lg mak tok dok jaga aku dr kecik...gi kedai bwk balik brg2 dapur tgk2 kat celah2 tu ada cekelat...bila mak tok keluar pi mana2 selalu dia suruh aku beli mee goreng...aku pun beli la...wan org yg ajar aku cara2 nk buat scrambled egg...bila aku da besar skit wan da xpayah gi kedai dah...aku yg beli barang pulak...bila aku pindah pi sekolah asrama aku da kurang tido rumah mak tok...da abis sekolah da ada lesen keta lg senang ...mak tok call..."aizat, meh bwk mak tok pi klinik"...10 minit pastu aku smpi la...itu pun time aku cuti...



Ya Allah,
aku bersyukur padaMu kerana dikurniakan seorang datuk yg baik,
yg taat pada perintahMu,
yg mengajar aku beribadat padaMu,
berkatilah rohnya,
tempatkanlah dia bersama orang2 yg beriman,
Amin...

Al-Fatihah
Hassan bin Muhammad

1 comment:

  1. Kalau nak baring kat padang rumput tu kena jaga2, kekadang ada benda berbau tu tumpang duduk...eeee...

    ReplyDelete