Thursday, July 21, 2011

kenapa ko selalu lambat???


semalam aku ada friendly...manager ckp pkl 5 dtg...ok...sblm azan asar aku siap pki jersi tp pki kain pelekat, boot semua siap letak dlm beg...azan je trus semayang...lps semayang je pki suar jln kaki ke pdg...biasanya aku smpi pdg dlm pukul 5...lewat pun xsmpi 5 minit...bila smpi pdg xde org kat pdg...apsal ek???...ddk dlm 5 minit manap smpi...ada gak teman...walaupun laki...xpe la...janji ada teman...huahua...dkt2 setengah jam tu br org mula dtg....yg aku xpaham tu kenapa aku jln kaki dan antara rumah yg plg jauh ambik masa dlm 10-15 minit pun bole smpi dulu...sedangkan diorg nek keta...nek moto bole smpi lambat dr aku...

teori pertama dlm kepala otak aku ialah diorg bajet star...ye la...star2 je dtg lambat...nk org tgu diorg...hmmm...aku igt badrol bakhtiar ngan bunyamin omar ckp lps diorg training kat chelsea dulu...drogba adalah org yg pertama smpi kat pdg...dan org plg last tglkan pdg...itu star tu...tp kita org islam xleh buat la yg second tu...nk semayang maghrib lg...

teori kedua aku ialah diorg taksub ngan "janji melayu"...seolah2 bangga plak ngan motto tu...bila lmbt skit ckp..."biasa la...janji melayu"...atok ko!!!...kalo ikut asalnya hakikat org melayu adalah islam...dan apa pendirian islam pasal masa???...surah al-asr ada jawapan dia...betul...kalo korg main2 ngan masa ni korg mmg rugi...contoh.:

1. korg dtg lambat tp ref da xsabar nk men so dia akan kira berapa org yg ada...kalo kurang dr 7 org team kita kalah 3-0...kalo ada cukup2 7 org, kita kena main jugak 7 org...rugikan???

2. korg dtg lambat game da nk start...xsempat panas badan...korg injured atau main lesu...rugikan???

3. team lawan  ada lengkap 20 org tgh warm-up...korg ada cukup2 11 org yg dtg on time utk warm up...team lwn tgk ooo...diorg ni xberapa cukup org...team lwn gain confident...korg plak tgk team lawan...team lawan lebih org siap sub kepada sub lg...korg mula pikir bukan2...rugikan???

teori ketiga aku ialah korg mmg lembab...xleh nk buat apa...mungkin korg obesiti...atau mungkin ko mmg serba-serbi lembab...

kat sekolah aku dulu ada sorg ustaz...nama dia ustaz saidin...dia org yg byk bg influence kat aku utk jd punctual...dulu waktu aku training basketball mmg selalu kitorg kena pumping atas tar...ustaz ni da setkan dtg masjid 10 minit sblm azan...dia akan tgu dkt entrance masjid tu...sama ada dia bwk rotan tibai bontot kitorg atau pumping...lg sedap kalo kena tibai bontot sbb sakit dia kejap je...maghrib biasanya pukul 7 lebey skit...pkl berapa abis training basket???...yeah...pukul 6.45 atau 6.50...mati kitorg...utk balik asrama sgt jauh...itu pun asrama letaknya di antara masjid ngan court basket...hehe...abis training kitorg kena berlari lintas satu padang bola memanjang...bukan lebar dia...tp memanjang...nek bukit skit lintas court tenis...panjat tgkt 3 dlm masa 5 minit...belum peluh kering kitorg kena mandi jugak dlm masa 5 minit...dan bersiap utk ke masjid dan terus ke masjid...court basket letaknya kat hujung sekolah...masjid plak letaknya kat hujung satu lg...tiap2 hari kitorg benda yg sama...biasanya kitorg terlewat gak...da biasa kena rotan ngan kena pumping...tp lama2 ustaz kesian jugak...dr situ kitorg belajar apreciate masa...setiap saat yg ada sgt bernilai utk elak kena rotan atau kena pumping...pendekatan ni jugak dia guna waktu subuh....setiap hari 10 minit sblm azan subuh kena ada kat masjid...tiap2 hr pergi sekolah pun sama gak...10 minit sblm loceng bunyi kena ada kat sekolah...setengah dr korg mesti tanya mesti ko byk panau kan?...sumpah xdak...sikit panau pun xde...mungkin sbb niat baik...tuhan pun xbg la panau...lama2 ustaz tu kesian kat kitrorg...dia tau kitorg tersepit antara coach ngan dia...kitorg mangsa keadaan...mesti ada antara korg ckp...gila la sekolah korg...agak2 la...hehe...utk produce benda yg baik mmg perlu sacrifice...tgk la product dia mcm mana...banding ngan korg yg suka datang lambat atau maybe lembab tu...hehe...

 kalo check bontot sekor2 mesti nmpk berbirat...atau korg check penumbuk mesti nmpk bengkak2...

cuba la hargai masa skit...xmati punya...konfem hidup lg...bukan susah pun...

No comments:

Post a Comment